Viser arkivet for november, 2009

Truer biodieselsaken regjeringssamarbeidet?

Dagfinn Høybråten, leder i KrF, ba på TV2-nyhetene lørdag 21. november om at SV og Sp bør gå ut av regjeringen fordi han mener Jens Stoltenberg har overkjørt SV og Sp i biodieselsaken.

Fotograf: KrF

Jeg må innrømme jeg dro på smilebåndene da Høybråten sa dette. Agendaen til KrF er selvsagt å få mest mulig innflytelse selv. Da vil en regjeringskrise være et gode for KrF. Da kan KrF få mer innflytelse over norsk politikk. Det samme vil Venstre, Høyre og FrP kunne få.

Jeg syns det er litt “artig” at opposisjonen samler seg rundt en delvis mer offensiv miljøpolitikk for å prøve å hevde at de er mer opptatt av miljøet enn oss rødgrønne. Jeg er derimot overbevist om at om de borgerlige hadde hatt makten – så ville vi sett et mye lavere miljøengasjement.

Faktisk syns jeg at det vi observerer for tiden er en tafatt opposisjon som i liten grad fremmer egne saker, men bruker tiden på å finkjemme Soria Moria 1 og 2 for å lete etter ting de kan angripe på oss rødgrønne på at vi ikke har fått til enda. Ynkelig.

Ja, det er nok mye som er sagt (og ikke sagt, Magnhhild, hehe) i denne saken fra oss regjeringspartiene. Kanskje har vi også bidratt selv til å gjøre denne saken større enn den egentlig er (f.eks. partisekretær Raymond Johansens utspill i Dagbladet på fredag).

Men er det noe jeg er helt sikker på i denne saken. Så er det at denne saken ikke er stor nok i seg selv til at det truer regjeringssamarbeidet. Ja, prosessen har nok hatt mangler. Og det er jeg sikker på at noen vil gå inn i for å sikre at dette ikke skjer igjen. Men samtidig har vi kjøreregler for hvordan saker skal behandles i regjering, og jeg kan ikke se at disse kjørereglene er brutt i forhold til behandlingen av denne saken i regjering.

I et regjeringssamarbeid handler det om å få til gode kompromisser mellom oss tre partiene. Stort sett blir Ap, SV og Sp alle sammen vinnere i de fleste saker. Noen ganger er det mer tydelig hvem som er vinnere og hvem som har tapt saker. Hos oss i Senterpartiet er man godt fornøyd med hva som vi har fått til av resultater. Hadde vi f.eks. sittet utenfor regjeringen, slik Høybråten vil, så hadde vi mistet muligheten til å sette ned foten på saker som er viktige for oss. Slik som at Norge ikke søker om et nytt EU-medlemsskap. Derfor kommer vi i Sp til å sitte lenge i regjering – fordi vi vet at vi oppnår mer med en hånd på rattet enn å leke oss med utfordrende retorikk i Stortingets vandrehall, slik opposisjonen er redusert til.

• Johannes Rindal — Johannes Rindal, leder i Senterungdommen
  • Ledertrioen — Ny politisk nestleder Anders Linga (Sogn og Fjordane), nyvalgt leder Johannes Rindal (Oppland) og ny organisatorisk nestleder Rebecca Riise (Hordaland)
  • Johannes Rindal Senterungdommen 2009 — Johannes Rindal ble valgt til ny leder av Senterungdommen 7. nov. 2009.

Er du journalist og skal dekke Sps toppmøte til helga?

Senterpartiet inviterer pressen til Senterungdommens landsmøte og Senterpartiets landsstyremøte i Drammen, First Hotel Ambassadeur fredag 6. til søndag 8. november.

Fredag 6. november

• Kl. 13.30 taler avtroppende leder i Senterungdommen, og ny stortingsrepresentant for Nord-Trøndelag, Christina Ramsøy til landsmøtet i Senterungdommen
• Kl. 20.00 avholder Senterungdommen et fakkeltog i Drammen, blant annet der motstanden mot datalagringsarkivet vil bli markert.

Lørdag 7. november
• Kl. 11.00 holder Liv Signe Navarsete tale til landsmøtet i Senterungdommen og landsstyret i Senterpartiet. Navarsete vil snakke om Senterpartiets prioriteringer framover etter stortingsvalget.
• Kl. 14.00 kommer tidligere ledere i Senterungdommen til landsmøtet for å være med på jubileet. Blant de som kommer fra de tidligere lederne er John Dale, Steinar Ness, Anne Beathe Kristiansen Tvinnereim og Marit Arnstad (som vil være tilstede fra fredag ettermiddag).

• På ettermiddagen lørdag, rundt kl. 14.30, vil det også avholdes valg av nytt styre i Senterungdommen – der Johannes Rindal fra Oppland er innstilt som ny leder av Senterungdommen. Den første lederen i Senterungdommen, Sverre Vaule, kom også fra Oppland.
• Kl. 17.00 lørdag skal Liv Signe Navarsete holde en ny tale til landsmøtet og landsstyret, da med fokus på Senterungdommens 60 års-jubileum. Bondepartiets Ungdomsgrupper, som navnet var i starten, holdt sitt konstituerende møte 14. mars 1949. Dette markeres også med ulike hilsningstaler, blant de som kommer med hilsen er tidligere leder i Senterungdommen, Eivind Reiten (videohilsen) og tidligere leder i Senterpartiet, Anne Enger (videohilsen).

Søndag vil både landsstyret i Sp og landsmøtet i Senterungdommen behandle ulike uttalelser knyttet til den politiske situasjon. Dette vil bli sendt ut umiddelbart etter at de blir vedtatt.

• Én av seks nordmenn ønsker å bo på småbruk. Les også: – Det blir med drømmen for de fleste • www.nationen.no